Sağlıklı Yaşam için Beslenme ve Fiziksel Aktiviteler

Sağlıklı yaşam bir bireyde fiziksel, zihinsel ve ruhsal sağlığın bir arada ve dengede olduğu anlamına gelir.

Birçok durumda, fiziksel ve zihinsel sağlık birbiriyle yakından bağlantılıdır. Bu nedenle fiziksel olarak pozitif veya negatif olarak bedeni etkileyen tüm değişiklikler zihinsel ve ruhsal olarak da doğrudan etkiler.

Sağlıklı Yaşam için Neler Yapmalıyız?

Sağlıklı yaşam için ilk olarak her daim beslenmeye dikkat etmeliyiz. Beslenmenin yetersiz, dengesiz olduğu bir durumda metabolik değişimlerin yanı sıra mental değişimler de meydana gelir.

Sağlıklı Beslenme (Diyet ve Beslenme)

İnsanlar sağlıklı bir vücudun büyümesi ve gelişmesi için yemek yeme ihtiyacını karşılamak zorundadır. Ancak bebekler, çocuklar, gençler, genç yetişkinler, yetişkinler ve yaşlılar olarak birbirinden farklı beslenme gereksinimlerimiz bulunur. Örneğin, bebekler belirli bir yaşa gelene kadar ve daha katı gıdalar almaya başlayana kadar, her 4 saatte bir beslenmeye ihtiyaç duyarlar. Sonuç olarak bebeklikten çocukluğa geçtikten sonra günde üç kez daha normal yeme düzenine dönüşürler.

Günde 3 Ögün Beslenme

Günde üç sağlıklı öğün yiyin (kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği); Akşam yemeğinin en küçük porsiyona sahip olması gerektiğini hatırlamak önemlidir.

Dengeli Beslenme

Gün için tüketilen besinlerin sebze, meyve, tam tahıllı ürünler, az yağlı veya sağlıklı yağ içeren (ceviz, badem, fındık, zeytin gibi) ürünlerden oluşması gerekir. Sağlıklı yaşam için yağsız et, kümes hayvanları, balık, fasulye, yumurta ve kuruyemişleri (fasulye ve kuruyemişlere ağırlık vererek) sağlıklı bir diyet planlanmalıdır. Doymuş yağlar, trans yağlar, kolesterol, tuz (sodyum) ve ilave şekerler bakımından düşük olan yiyecekleri seçin alış veriş yaparken etiketlere bakın çünkü etiketlerde listelenen ilk maddeler en yüksek içerikli konsantrasyonlarını içerir. Her daim porsiyon boyutları, açlığı giderebilecek şekilde olmalı. Çok fazla yemeyi engelleyecek şekilde porsiyonlar hazırlanmalıdır.

Sağlıklı Atıştırmalıklar Tüketilmeli

Sağlıklı atıştırmalıklar sağlıklı beslenme düzenine uygundur ve açlığı gidermek ve aşırı kilo almamak için meyve, kepekli tahıllar veya sert kabuklu yemişler gibi maddelerden oluşmalıdır. Sağlıklı yaşamak için gazozlar ve şeker içeren içeceklerden uzak durmanız önerilir. Gastroözofageal reflü ve kilo alımını azaltmak için uyumadan önce çok yemek yemekten kaçınılmalı. Çocukları şekerli atıştırmalıklarla ödüllendirmekten de vazgeçilmelidir.

                                            saglıklı- yasam-

Sağlıklı Beslenmede Kalorili Besinlerden Uzak Durulmalı!

Sağlıklı yaşam için yaz aylarında özellikle hava sıcaklığının artış gösterdiği zamanlarda ağır, kalorili besinler tüketmekten kaçının. Her türlü çiğ veya az pişmiş et yemekten kaçının.

Sağlıklı Yaşamda Fiziksel Aktivite ve Egzersiz

Fiziksel aktivite ve egzersiz, sağlıklı yaşam tarzına önemli bir katkıda bulunur; insanların vücutlarını kullanılmamaları sağlıksız yaşama yol açar. Sağlıksız yaşam formu, hastalık gelişimini gösteren obezite, zayıflık, dayanıklılık eksikliği olarak karşımıza çıkabilir.

Sağlıklı yaşam için fiziksel aktivite ve egzersiz artımını sağlamak için;

  • Egzersizin yaşı yoktur! İleri yaştaki bireyler (70-90 yaş) bile egzersizle güçlerini ve dengelerini geliştirebilirler.
  • Düzenli egzersiz yapmak, kas kütlesinde yaşlanmaya bağlı azalmaları önleyebilir ve tersine çevirebilir. Fiziksel dengeyi, esnekliği ve dayanıklılığı iyileştirebilme özelliği vardır. Düzenli egzersiz yapmak, koroner kalp hastalığı, felç, diyabet, obezite ve yüksek tansiyonun önlenmesine yardımcı olabilir. Düzenli egzersiz aynı zamanda kemik gücünü artırarak, osteoporozun önlenmesine de yardımcı olabilir.

                                             saglıklı-yasamda-fiziksel-aktivite

  • Düzenli olarak antrenman yapmak, kronik hastalarında araba kullanmayı, merdiven çıkmayı ve kavanoz açmayı daha kolay halde geliştirmelerine yardımcı olabilir.
  • Ayrıca düzenli bir şekilde antrenman yapmak, kendine güveni artırmaya, stres ve kaygıyı azaltmaya, ruh halinde iyileşmeye ve zihinsel sağlığın iyileşmesine yardımcı olabilir.
  • Haftada en az 3 ila 5 gün otuz dakikalık orta dereceli egzersiz (yürüyüş olabilir) önerilir.
  • Hemen hemen her tür egzersiz yapmak herkes için faydalıdır. Sağlıklı yaşam için, örnek olarak, direnç, su aerobiği, yürüyüş, yüzme, ağırlık, yoga veya istediğiniz spor aktivitelerinden en az biri rutin olarak yapılabilir.
  • Çocukların egzersize ihtiyacı vardır. Bu yüzden ev dışında oyun oynamalarını sağlamak iyi bir başlangıç olabilir.

                                            saglıklı-yasamda-spor

Sağlıklı Yaşamda Kimler Egzersiz Yapabilir?

Çoğu birey, tıbbi muayene olmaksızın yürüme gibi orta derecede egzersize başlayabilir. Bununla birlikte, aşağıdaki kişiler daha şiddetli egzersize başlamadan önce bir doktora danışmalıdır:

  • 40 yaşın üzerindeki erkekler veya 50 yaşın üzerindeki kadınlar
  • Bireyler kalp veya akciğer hastalığı, astım, osteoporoz
  • Eforla göğüste baskı veya ağrı yaşayan veya kolayca yorgunluk veya nefes darlığı gelişen kişiler
  • Yüksek tansiyon, diyabet, yüksek kolesterolü gibi kronik hastalığı bulunan bireyler
  • Morbid obez bireyler

Sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşam hakkında daha fazla bilgi almak için telefon ile arayabilir veya Whatsapp yoluyla iletişim kurabilirsiniz.



Dyt. Nihan Feray ÇORUH

Tedavi Özeti


Sık Sorulan Sorular

Dr.estethica'yla Tanışın

Sağlıklı güzellikle ilgili merak ettiğiniz her konuyu danışabilirsiniz.

Ön Muayene Randevusu İçin Form Doldurun