Sağlıklı Diyet Listesi ile Zayıflamak Mümkün Mü?

Sağlıklı bir beslenme planı oluşturulurken kişinin beslenme alışkanlıkları, yaşı, boyu, kilosu, sağlık geçmişi, günlük aktiviteleri, yaşam tarzı ve iş hayatı gibi birçok konu dikkate alınarak özel bir sağlıklı diyet listesi çıkarılmalıdır. Bu liste hazırlanırken kişinin varsa kronik rahatsızlıkları, ilaç kullanımı, kan değerleri, besinlere karşı alerjik reaksiyon durumu göz önüne alınmalıdır. Tüm bu değerler bir uzman tarafından incelenmeli ve kişi takip edilmelidir.

Peki, sağlıklı diyet listesi gerçekten ne demektir? Vücudumuzun düzenli işlemesi için gerekli besin kaynakları 5 ana maddeden oluşmaktadır; yağlar, karbonhidratlar, proteinler, vitaminler ve mineraller. Diyet listesini oluştururken vücudumuza tüm yapı taşlarının dengeli ve düzenli bir şekilde girdiğinden emin olmanız gereklidir.

Sağlıklı Diyet Listesinde 1 Haftada Nasıl Kilo Verilir?

İdeal bir kilo kaybı programında haftalık "sağlıklı" verilebilecek kilo ortalaması kişinin vücut kitle endeksine göre değişiklik gösterebileceği gibi, genellikle 1-5 kg arasında olmalıdır. Diyet programı egzersiz ile desteklendiği takdirde bu kayıp daha fazla olabilir. Bu süreçte su tüketimini de dengede tutmak genel sağlık durumu için büyük önem taşımaktadır. Hızlı kilo vermek sağlıklı olmadığı gibi, verilen kiloları daha sonra fazlasıyla geri alınmasına neden olmaktadır. Kilo verirken amaç, kişinin yeme alışkanlığını değiştirmek, bir düzene koymak ve sağlıklı kilonun devamlılığını sağlayabilmektir.

Kiloya Göre Diyet Nasıl Yapılır?

Evet! Çağımızın en büyük problemlerinden biri olan obeziteye karşı alabileceğimiz en büyük önlem, her ne kadar kışkırtıcı olsa da hazır ve hızlı yemeklerden (fastfood) kaçınmak, mümkün olduğunca kızartma, şeker, yoğun tuz, aşırı yağlı yiyeceklerden ve kimyasal içeren besinlerden uzak durmaktır. Sağlıklı bir diyet listesi ile günlük ihtiyacınız olan besin değerlerini alabilir ve hedeflenen kiloya kolayca ulaşabilirsiniz. Beslenme listenizin yağ yakımı olmasına yönelik ve sizi mümkün olduğunca tok tutacak besin çeşitleri ile hazırlanması kilo vermenizi kolaylaştıracak en önemli unsurlardır. Aynı zamanda damak zevkinize uygun yiyecekler seçmeniz bu sürecin kabusa dönmesine engel olacaktır. Zayıflamak için yapacağınız diyet listenizin "kiloya göre" uygulanacak bir planlama olması gerekir.

Doğru bir diyet listesi hazırlayabilmek için öncelikle kişinin vücut kitle endeksi alınır. Kişinin boy, kilo, vücuttaki yağ ve kas oranı ve bunların dağılımı hesaplanır. Herkesin vücut değerleri farklıdır ve herkese aynı diyet programını uygulamak doğru değildir. 100 kilo üzeri bir kişinin, yarı kilodaki bir kişiye oranla uygulaması gereken diyet farklı olmalıdır. Vücudun günlük kalori ihtiyacı tüm bu değerlere göre hesaplanır.

Vücut kitle indeksi (VKİ), vücut kütlesinin (kg), uzunluğunun metre cinsinden karesine bölünmesiyle hesaplanır. İdeal ağırlık ise ulaşılmak istenen VKİ'nin, boy uzunluğunun karesi ile çarpılmasıyla elde edilir. Yapılan hesaplamalar doğrultusunda vücut kitle indeksi 20-24.9 arasında olanlar normal kilodadır. Bu kişiler daha hafif, protein ağırlıklı beslenebilirler. Ayrıca vücut kitle indeksi 30-34.9 arasında olanlar ise şişman kategorisinde değerlendirilir. Bu kişiler obezite riski taşıdıkları için karbonhidrat ve şekerden uzak durmalıdır. Düşük kalorili ve sebze ağırlıklı bir beslenme modeli olan diyetler uygulanmalıdır.

Vücut kitle indeksi 40 üzerinde olan kişiler aşırı şişman obez kategorisinde yer alırlar. Bu kişilerin her şeyden önce sağlığı risk altındadır. İnsülin dirençleri yüksek olur ve kilo vermek gittikçe zorlaşır. Bu nedenle kilo vermeyi destekleyen lifli gıdalar tüketmeli ve karbonhidrattan, doymuş yağlardan kesinlikle uzak durmalıdırlar. 
Siz de ideal kilonuza kavuşmak ve bir uzman görüşü almak istiyorsanız, Whatsapp ile iletişime geçebilir, randevu alabilir veya size en yakın şubemizi ziyaret edebilirsiniz.



Dyt. Nihan Feray Çoruh

İlgili Yazılar

Ön Muayene Randevusu İçin Form Doldurun