Bağışıklık Sistemi Güçlendiren Takviyeler

Bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler vücudumuza dışarıdan gelen tehdit veya tehlike olarak algıladığı her şeye karşı korumaktadır. Virüsler, toksinler ve bakterilerde dahil olmak üzere istilacı patojenler bağışıklık tarafından yok edilir. Bağışıklığı güçlü tutmak için yeterli uyku, sağlıklı beslenme ve yeterli egzersiz büyük önem taşır. Yapılan araştırmalara göre, düzenli olarak alınan vitamin, mineral ve takviye gıdalarla bağışıklığı geliştirilerek, hastalıklara karşı korunmaya yardımcı olabileceği gözlemlenmiştir. Ayrıca bazı takviyeler kullandığınız reçeteli ilaçlarla etkileşime girebileceğinden bağışıklık sitemi güçlendirmeyi sağlayan takviye gıdalar kullanmaya başlanmadan önce doktora danışılmalıdır.

Bağışıklık Sistemi Güçlendiren Takviyeler Nelerdir?

Bağışıklı dirençli hale getirmek amacıyla ilk olarak vücuda alına gıdalara dikkat edilmeli ve ardından takviye gıdalara gerekli ise başvurulmalıdır. Bu nedenle aşağıdaki bağışıklık sistemi güçlendiren takviyelere dikkat edilmelidir:

1. D vitamini

  • D vitamini eksikliği en çok görülen vitamin çeşitlerinden biridir.
  • Vücudumuzun işleyişi için gerekli olan ve yağda çözünen bir vitamindir.
  • Bağışıklık sağlayan sistemimizi savunmada büyük rol oynayan beyaz kan hücrelerinin etkinliğini arttırır ve iltihabı azaltır.
  • Vücut yeteri kadar D vitamini almadığı taktirde grip, alerjik astım gibi üst solunum yolu enfeksiyonları görülebilir.
  • Bağışıklığı güçlendirmek amacıyla kan seviyelerine bağlı olarak, günde 1.000 ila 4.000 IU ek D vitamini çoğu insan için yeterlidir.

2. Çinko

  • Öncelikle Çinkonun yaygın kullanılmasının nedeni bağışıklığın işlevini yerine getirmesinde oldukça belirgin bir ihtiyaç olmasıdır.
  • Çinko ile bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler arasında en çok katkı sağlamakta ve birçok takviye ürünlerde de yer almaktadır.
  • Çinko immün hücre gelişimi ve iletişimi için gereklidir.
  • Vücuttaki doku bariyerlerini koruyarak yabancı patojenlerin girmesini engellemektedir.
  • Araştırmalara göre dünya genelinde solunum yolu enfeksiyonlarının %16’sının çinko eksikliğinden kaynaklandığı tespit edilmektedir.
  • Bağışıklığın gelişmesinde gerekli olan çinko, birçok hastalığın gerilemesinde de etkilidir.
  • Hasta kişilere verilen çinko takviyesi iyileşme süresini minimuma indirmeye yardımcı olmaktadır
  • Günlük alınması gereken doz max 40 mg olmalı. Aşırı dozlar, enfeksiyon riskinizi artırabilecek bakır emilimini engelleyebilir.

3. C vitamini

  • Bağışıklık sistemi güçlenmesini sağlayan takviyelerden biri olan C Vitamini, bağışıklığın korunmasında katkı sağlayan en popüler vitamindir.
  • Bu vitamin bağışıklık hücrelerinin işlevini destekler.
  • Eski hücreleri temizleyerek yerine yeni hücrelerin getirilmesini sağlar ve böylece bağışıklık sisteminin sağlıklı kalmasını destekler.
  • C vitamini doğal bir antioksidan olması nedeniyle serbest radikal olarak bilinen moleküllerin oksidatif hasarına karşı hücreleri korur.
  • Birçok hastalıklarla bağlantılı olan oksidatif, stres bağışıklığı olumsuz yönde etkiler. C Vitamini ise bu negatif etkisini ortadan kaldırmaya yardımcı olur.
  • Günde ortalama 1-2 gram C vitamini ile düzenli olarak bağışıklığın güçlendirilmesinde takviyelerle soğuk algınlığı süresini yetişkinlerde %8 ve çocuklarda %14 azaltır.
  • Ek olarak, yüksek doz intravenöz C vitamini tedavisi, damardan C vitamini takviyesi alımı viral enfeksiyonlardan kaynaklanan sepsis ve akut solunum sıkıntısı sendromu (ARDS) gibi ciddi enfeksiyonlara karşı da vücudu korumaktadır.

Bağışıklık Sistemi Güçlendiren Takviyeler 

4.Selenyum

  • Bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler arasında yer alan selenyum elzem olan bir mineraldir.
  • Araştırmalar, bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler arasında bağışıklığın korunmasında ve güçlenmesinde etkisi olan selenyum takviyelerinin H1N1 dahil olmak üzere influenzaya karşı antiviral savunmayı arttırdığını gösterir.

5.Sarımsak

  • Sarımsak, güçlü anti-inflamatuar ve antiviral özelliklere sahiptir.
  • NK hücreleri ve makrofajlar gibi koruyucu beyaz kan hücrelerini uyararak bağışıklık sistemi güçlendiren takviyer arasında olduğu gibi bağışklığı iyileştirdiğini gösterir.

6.Kurkumin

  • Kurkumin, zerdeçaldaki ana aktif bileşiktir.
  • Güçlü anti-inflamatuar özelliklere sahiptir.
  • Yapılan çalışmalar bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler arasında bağışıklığı iyileştirmeye yardımcı olacağını göstermektedir.

7.Bağışıklık Sistemi Güçlendiren Takviyeler - Ekinezya Kullanımı

  • Ekinezya, papatya ailesindeki bir bitki cinsidir.
  • Bazı türlerin bağışıklık sağlığını iyileştirdiği ve solunum sinsityal virüsü ve rinovirüsler dahil olmak üzere birçok solunum yolu virüsüne karşı antiviral etkileri olabileceği göstermektedir.

8.Propolis

  • Propolis, bal arılarının kovanlarda dolgu macunu olarak kullanmak üzere ürettikleri reçine benzeri bir malzemedir.
  • Etkileyici bağışıklık arttırıcı etkilere sahip olması ve antiviral özelliklere sahip olmasına rağmen daha fazla araştırılması gerekir.
  • Sonuç olarak piyasadaki birçok takviye bağışıklığı iyileştirmede destek sağlar.
  • Çinko, C ve D vitaminleri bağışıklık geliştirme potansiyelleri için araştırılan takviyelerden sadece birkaçıdır.
  • Dengeli bir beslenme tarzı benimsenmeli.
  • Ayrıca yeterince uyumayı ihmal edilmemeli.
  • Özellikle düzenli fiziksel aktivite yer alınmalı.
  • Bağışıklık sistemi güçlendiren takviyeler arasında olan propolis, sigara kullanımını azaltarak sağlıklı tutmanın en temel basamaklar oluşturulabilir.



Nihan Çoruh

İlgili Yazılar

Ön Muayene Randevusu İçin Form Doldurun